header-webiste-met-wie-deel-jij-je-tijd-2

Bewustwordingscampagne 'Met wie deel jij je tijd?' van start

Vanaf eind september tot en met december draait in Capelle- en Krimpen aan den IJssel de bewustwordingscampagne ‘Met wie deel jij je tijd?’. Centraal staan 3 zestigplussers uit Capelle en 3 uit Krimpen. Zij vertellen openhartig over met wie ze hun tijd delen en waarom. Want verbinding verrijkt niet alleen anderen, maar vooral ook jezelf.

Hechter netwerk door verbinding

De campagne brengt 6 persoonlijke verhalen in beeld. In interviews en korte video’s vertellen inwoners hoe zij verbinding maken en wat hen dat oplevert. Deze verhalen delen we breed, via lokale kranten en -omroepen, social media en ontmoetingsplekken in de wijken. Initiatiefnemer Capelle Krimpen Verbonden (CKV) wil met de campagne inwoners inspireren. Maar ook laten zien dat verbondenheid bijdraagt aan een hechter netwerk, meer wederzijdse steun en minder eenzaamheid. Het uiteindelijke doel? Steeds meer inwoners laten ervaren dat samen tijd delen waardevol is. Voor henzelf én voor de gemeenschap.

joke-met-wie-deel-jij-je-tijd-online-gebruik

Joke Verhoeven, één van de hoofdrolspelers uit Capelle

Kracht van de verhalen

De verhalen in de campagne laten zien dat verbinding vaak ontstaat op de meest gewone plekken. Bijvoorbeeld bij een hobby, vrijwilligerswerk, burencontact of een buurtinitiatief dat mensen samenbrengt. Het zijn herkenbare voorbeelden die duidelijk maken dat onder de mensen zijn niet ingewikkeld hoeft te zijn. Juist in kleine dingen schuilt de kracht van samen. Je helpt iemand anders, en daardoor krijg je er zelf energie, vriendschap en plezier voor terug.

Verbinding zoeken is gezond

Uit onderzoek blijkt dat een positief sociaal netwerk echt verschil maakt. Het vermindert stress, vergroot veerkracht en beschermt tegen gezondheidsproblemen. Zoals depressie, hart- en vaatziekten en zelfs cognitieve achteruitgang. Andersom geldt ook: een klein netwerk en eenzaamheid zijn serieuze risicofactoren voor de gezondheid. Verbinding zoeken en maken is dus niet alleen prettig, maar ook bewezen gezond.

jan-met-wie-deel-jij-je-tijd-online-gebruik

Jan Slingeland, één van de hoofdrolspelers uit Krimpen

Samen zichtbaar maken

De komende maanden verschijnen de verhalen in lokale kranten en omroepen, op sociale media en via ontmoetingsplekken in de wijken. Via campagnemiddelen en via eigen middelen van de bij CKV aangesloten gemeenten en organisaties. Voor al deze organisaties komt een toolbox beschikbaar die gedurende de campagne steeds verder wordt aangevuld met verhalen en daarbij behorende middelen.

 

Deel deze pagina